Hello teachers, hello my friends

10 maart 2018

Maandag had ik mijn eerste stagedag. We moesten om half 9 bij de hospice zijn. We werden verwelkomt door tientallen kleine kinderen van tussen de 0 en 3 jaar. Daarna bracht Chris, de baas van de hospice ons naar de basisschool. Sara en ik gaven aan dat we wel wilden beginnen met jongere kinderen. Wij werden daardoor gebracht naar grade 1 en 2. Ik mocht uiteindelijk naar grade 2. Dit zijn kinderen van tussen de 7 en 9 jaar oud.

Ik werd verwelkomt door Taunyana, de docent van de klas die mij de komende tijd zou begeleiden. Ze vertelde de klas dat ik hier de komende 3 maanden zou blijven om te helpen, waarop de kinderen, zonder dat het werd gevraagd in koor zeiden: 'hello teacher'. Er werd door de kinderen meteen plek voor me vrij gemaakt waar ik kon gaan zitten. Na een tijdje kijken hoe het er aan toe ging in de les, bood ik aan om te helpen. Ik kon helpen met het uitdelen van de boeken. Dit was nog moeilijker als verwacht, aangezien ik de namen moeilijk kon uitspreken. Gelukkig stond heel de klas te trappelen om mij te helpen. Alles wordt in het Engels gegeven. Na een tijdje had ik in de gaten hoe de Engels les werd gegeven, vroeg ik of ik mocht helpen. Ik mocht de les Engels overnemen.

Elke ochtend beginnen ze de les met ''goodmorning teachers, and goodmorning friends, how are you? Daarna tellen ze klassikaal tot 80 in een ritmisch tempo, en vervolgens van 80 weer terug. Als ze bij de 10 zijn klappen ze met z'n allen in een snel tempo terug naar de 0. Dit allemaal gaat met een enorm enthousiasme. Iedere ochtend wordt ik hier weer zo vrolijk van.

Wat mij opviel is dat de kinderen hier zo leergierig zijn. In Kenia waren ze ook altijd zo erg bereid om alles uit de les te halen. Als de juf een vraag stelt zie je heel de klas hun vinger opsteken. Iedereen roept door elkaar: 'ey teacher' (nu hoop ik dat ik het goed spel. De vrouw die hier bij ons in het bed and breakfast werkt vertelde me dat 'ey''  hetzelfde is als 'ja', 'ja juffrouw dus').

De kinderen t/m grade 3 krijgen les van 8 uur 's ochtends tot 13:00. Tussendoor hebben ze een pauze van een halfuur. Tijdens de lessen is er weinig tot geen tijd en ruimte vrij voor leuke/ ontspannende activiteiten. Hierdoor wordt er veel concentratie verwacht van de kinderen. Ik merk dat, ondanks dat ze soms hun concentratie verliezen, toch hun best blijven doen in school.

1. Carien:
    17 maart 2018
    Ohhh lieve Lea, wat klinkt dit allemaal fantastisch! Ik hoop dat je nog veel zal schrijven over alles wat je meemaakt! Dikke kus uit een heeel koud Nederland
  2. Petra:
    18 maart 2018
    Wat heerlijk om te lezen dat je het een geweldige ervaringvoor je is!!!
    Niemand neemt dit nog van je af!
    Hou ons op de hoogte!!!
    Liefs Petra