Eerste 3 stageweken

21 maart 2018 - Viljoenskroon, Zuid-Afrika

De eerste 3 weken bevallen me erg goed. In de eerste week op stage mocht ik op vrijdag meteen al heel de dag alleen voor de klas staan. Dood eng vond ik het. Uiteindelijk is dit heel goed gegaan. Ik moest van 8 uur tot 2 uur ’s middags kinderen van grade 4,5,6 lesgeven. Elke keer wanneer er een les voorbij was, kwam er een nieuwe klas binnenlopen en ging de andere klas weer naar een andere docent. De vakken die ik moest geven waren Afrikaans en wiskunde. Bij Afrikaans hadden ze gelukkig een werkblad die ze moesten maken en waarbij ik alleen moest helpen wanneer nodig.

De week daarna moest ik weer alleen voor de klas staan. Dit keer voor grade 3, die ik de hele dag les moest geven. Dit was een klas die een tweedejaars student van de lerarenopleiding hier al alleen lesgeeft zonder echte stagebegeleider. Hier zijn ze heel gemakkelijk in alles. Ze vertrouwen mij hele dagen voor de klas zonder een andere docent/begeleider toe. Ik vind dit ontzettend leuk en ik leer hier zoveel van. De kinderen houden van grapjes maken, zijn net als alle andere kinderen soms heel druk, maar hebben wel heel veel respect voor de docent. Het lesgeven is onwijs leuk, maar ook het feit dat deze kinderen toch weer heel anders zijn, is ook heel leuk. Ik heb veel interessante gesprekken over het leven hier, over hun hobby’s en nog veel meer. Ook vinden ze het super interessant dat ik uit Nederland kom. In het begin konden ze moeilijk begrijpen dat ik van zo ver kwam. Ze zijn allemaal heel benieuwd naar Nederland. Het feit dat ik met een vliegtuig hier naar toe ben gekomen vonden ze ook erg bijzonder (dat je gewoon een toilet had in een vliegtuig konden ze ook niet voorstellen). Die nieuwsgierigheid en die leergierigheid van de kinderen is zo ontzettend leuk. Mij leren ze zinnen en woorden Sotho. Elke dag word ik getest of ik wat dingen heb onthouden en dan zie je ze helemaal glunderen als ik alleen al ‘’dumela, lekai’’  zeg (hallo, hoe gaat het, in Sotho).  Ik doe veel energizers met ze. Dit zijn andere energizers, als die ze hier gewend zijn. Ze zijn zo enthousiast over alles, waar ik elke keer weer van geniet.

1. Petra:
    Hoi Lea,
    Wat heerlijk om jouw belevenissen te lezen!!
    Veel plezier nog!!
    Kus van je tante💋
  2. Carien:
    21 maart 2018
    Klinkt goed Lea! Fijn dat je al zo zelfstandig mag werken, daar leer je het meest van. Dxxx
  3. Jose Bruins:
    21 maart 2018
    Hi Lea, wat een mooi avontuur beleef jij daar. Leuk om jouw verhaal te lezen en de foto’s te zien. Jaloers makend! Lekker genieten hoor.
  4. Renée:
    22 maart 2018
    Super leuk Lea! Leuk dat je al gewoon voor de klas mag staan. Geniet ervan! Liefsss xxx